Repasované autodiely priamo od zdroja
search
Chcete poradiť?
basket 0

0 €

V košíku nemáte žiadny tovar

Pripravte svoje auto na zimu

calendar12.12.2022

timer7 min

userTomáš

S prichádzajúcou zimou nestačí iba prezuť zimné pneumatiky, doplniť si zimnú výbavu či doliať nemrznúce kvapaliny. Je potrebné venovať pozornosť tiež zimnej nafte a zimným aditívam. A dôkladne skontrolovať aj iné súčasti vozidla.

Čo pred zimou skontrolovať

Nádrž a palivový filter 

Nečistoty v kombinácii s kondenzovanou vodnou parou môžu zamrznúť, a tým obmedziť priechodnosť palivového systému. Mráz naviac extrahuje z nafty parafín, ktorý upcháva palivový filter. Pokiaľ ide o autá so vznetovými motormi a vstrekovaním typu Common Rail, odporúčame meniť palivový filter najneskôr raz za dva roky bez ohľadu na to, koľko máte najazdené či čo hovoria predpisy výrobcu. Môžete tým významne predĺžiť životnosť vstrekovačov, aj keď záleží pochopiteľne aj na tom či sa vyhýbate podozrivým zdrojom nafty. Predovšetkým pri starších autách sa môže trocha vody udržať aj v nádrži. Pre tieto prípady sú k dispozícii aditíva do palív na báze alkoholu, ktoré na seba dokážu zvyškovú vodu naviazať. 

Olej

Štartovanie v zime je náročné okrem palivovej sústavy a akumulátoru tiež pre motor. Olej by ste mali pravidelne kontrolovať a vymieňať. Ideálne meňte každých 15 až 20 tisíc kilometrov a okrem toho ho vymeňte ešte predtým, než začne poriadna zima. Významne tým pomôžete k predĺženiu životnosti pohonnej jednotky a štartovanie bude plynulé a jednoduchšie.

Môžete sa stretnúť s názvami typu 5w40, čo ale znamenajú? “W” značí zimu (winter), hodnota 5w vyjadruje prúdenie oleje za studena, napr. pri štartovaní motora. Číslo 40, ktoré je za "w" označuje ako jednoducho prúdi olej pri bežnej teplote motora.

Pneumatiky

Predtým než sa budete snažiť obstarať si nové, tak skontrolujte v akom stave sú tie minuloročné. Minimálna hodnota hĺbky dezénu zimných pneumatík pre osobné vozidlá je oficiálne 4 mm. Pre vozidlá nad 3,5 tony je potom minimálne 6 mm. Pokiaľ sa k tomuto číslu blížite, neváhajte pneumatiky vymeniť. Ideálny interval medzi výmenou pneumatík je 4 roky.

Hĺbka dezénu zimných pneumatík nie je len číslo, ktoré musíte podľa platnej legislatívy dodržať. Ide predovšetkým o významný faktor, ktorý môže ovplyvniť jazdné vlastnosti vozidla. Opotrebovaná pneumatika môže mať problém s priľnavosťou k vozovke a rýchlosťou brzdenia. A to predovšetkým pri zimných pneumatikách, kde je dezénom odvádzaná voda. Aquaplaning hrozí v momente, keď nie je včas odvedená voda zo stopy pneumatiky do boku. 

Dôležité je tiež skontrolovať tlak v pneumatikách. Rozdiely sú značné, pokiaľ parkujete vo vyhriatej garáži alebo naopak vonku.

Karoséria

Voda so soľou dokážu na plechu vozidla narobiť veľké škody v podobe korózie. Pred zimou si preto nechajte svoje vozidlo poriadne vyčistiť a navoskovať. Zvýšenú pozornosť venujte tiež dierkam v laku po kamienkoch. 

Akumulátor a bateéria

Měření voltmetrem

Bezproblémové štarty zaistí akumulátor v dobrej kondícii. Skontrolujte či sú káble a konektory v ideálnom stave (nie sú zoxidované alebo napadnuté koróziou). Takisto urobte skúšku batérie. Zima je pre akumulátor najnáročnejším obdobím a modernejšie vozidlá, ktoré majú napr. systém štart-stop alebo rekuperáciu brzdnej energie, ich nešetrí už vôbec. Životnosť 12V batérie býva 4 roky. Pokiaľ je však napätie pod 12V, tak je vhodné batériu ihneď vymeniť, aby ste nezostali s vozidlom niekde stáť bez možnosti znovu naštartovať. Ideálne by malo byť napätie v hodnote viac ako 12,6 voltov. V rozmedzí 12,4 – 12,6 voltov nie je batéria úplne nabitá, ale stále je to dostatočné.

Meranie voltmetrom

Stierače a kvapalina do ostrekovačov

Stierače priemerne urazia po skle vzdialenosť v hodnote 1 600 km, nemusíme teda dlho obhajovať, že ide o skutočne namáhaný diel. Pokiaľ započujete hlučné stieranie, je na čase ich vymeniť. Náklady sú v radách desiatok eur a ich výmenu zvládnete i vy sami. 

Čo sa týka kvapaliny do ostrekovačov, vyberajte koncentráciu pre zimné zmesi a nerieďte ju vodou. Predídete tak vrstve námrazy, ktorú by ste si vďaka malému obsahu liehu v kvapaline a jeho rýchlom odparení pri nízkych teplotách spôsobili. 

Sviečky a žhavenie

Sviečky by sme mali meniť cca po 30 000 km. Platinové alebo irídiové sviečky by vám mali vydržať cca 90 000 km. Poškodené sviečky sa prejavia napríklad čiernym dymom. A každých 10 rokov sa spravidla menia zapaľovacie káble.

Chladiaca kvapalina

Bežne sa chladiaca kvapalina riedi s destilovanou vodou. Pokiaľ ste v lete iba dolievali vodu a nemiešali ju s nemrznúcou kvapalinou, radšej si nechajte skontrolovať teplotu zamŕzania chladiacej kvapaliny pomocou hustomeru. Chladiacu kvapalinu by ste mali každých 3 – 5 rokov kompletne vymeniť.

Zimná nafta

Tankování v zimě

Tankovanie v zime

O benzíne sa tu nedočítate, ten má totiž svoj bod tuhnutia až do -40°C. Zato letná nafta môže ľahko v chladnom počasí stuhnúť. Na čerpacích staniciach ju môžeme natankovať do 30. septembra, v období od 1. októbra do 15. novembra ju vymenia za naftu triedy "D", ktorej filtrovateľnosť je do -10 stupňov Celzia.

Existujú 4 typy nafty:

  • Nafta triedy B: tankujeme ju od 15. apríla do 30. septembra. Jej filtrovateľnosť je kolem 0°C a nazývame ju “letná nafta”.
  • Nafta triedy D: býva od 1. októbra do 15. novembra a od 1. marca do 15. apríla, jedná sa o naftu s udávanou filtrovateľnosťou -10°C.
  • Nafta triedy F: je od 1. decembra do 28. februára na čerpacích staniciach nachystaná nafta s filtrovateľnosťou -20°C. 
  • Nafta triedy 2: iba v niektorých lokalitách sa ponúka tiež tzv. arktická nafta s filtrovateľnosťou –32 °C.

Natankujte plnú

Dlhšiu dobu odstavené auto, ktoré v sebe nemá príliš nafty môže mať v mraze veľké problémy. V poloprázdnej nádrži sa veľmi ľahko kondenzuje para. A tá môže ľahko zamrznúť. Kryštáliky ľadu nie sú pre vozidlo dobré, môžu ovplyvniť chod motora – upchať hadičky, filter apod. Odporúčame preto vždy natankovať plnú nádrž. Znížite tak riziko kondenzácie vodnej pary.

V prípade, že vám nafta už zamrzla, je najjednoduchšia možnosť vozidlo odstaviť do tepla. Ideálne je odtiahnuť ho do servisu alebo vykúrenej garáže. Do troch hodín od odstavenia by mala nafta rozmrznúť.

Zimné aditíva

Zimní aditivum

Zimné aditívum

Ak sa bojíte k zvyšnej letnej nafte dotankovať naftu zimnú, môžete do nádrže pridať aditívum. Bežne je možné ho zakúpiť na každej čerpacej stanici pod názvom “super diesel aditiv zimný". Behom veľkých mrazov môžete naraziť tiež na predaj „arktickej nafty“. Tá má filtrovateľnosť do -32 stupňov Celzia.


U nás získate záruku 24 mesiacov na každý náš produkt, nielen na repasovanú časť. V košíku si naviac v priebehu procesu objednávky môžete zvoliť možnosť predĺženia záruky o 1 rok navyše. A aké ďalšie výhody má nákup u nás? Čítajte tu.