Repasované autodiely priamo od zdroja
search
Chcete poradiť?
basket 0

0 €

V košíku nemáte žiadny tovar

7 spôsobov ako zabiť turbo

calendar05.08.2021

timer10 min

userTomáš

Turbodúchadlá sú dnes takmer vo všetkých modeloch moderných automobilov. Od vysokootáčkových motorov Honda s 8 000 otáčkami za minútu cez veľké "ameriky" až po zmenšené motory Ford Ecoboost. Či už jazdíte na SUV, malom mestskom aute alebo nákladnom aute, je veľká pravdepodobnosť, že vaše auto má turbodúchadlo.


Turbodmychadlo v tepelně náročných podmínkách

Turbodúchadlá sú obľúbenejšie ako kedykoľvek predtým, pretože prispievajú k zvýšeniu výkonu motora, zlepšeniu celkovej dynamiky a radosti z jazdy. Bohužiaľ, neprinášajú len výhody. Turbodúchadlá pracujú v extrémne náročných podmienkach (tepelné namáhanie materiálu). Na predĺženie životnosti turbodúchadiel výrobcovia vyvinuli sofistikované nástroje, ktoré majú zabrániť ich poškodeniu (pretlakové ventily, guľôčkové ložiská v ložiskovej jednotke a axiálne ložiská). Žiaľ, ani tieto zlepšenia často nestačia. V nasledujúcich odsekoch sa budeme zaoberať rôznymi príčinami fatálneho zlyhania turbodúchadla.

Turbodúchadlo v tepelne náročných podmienkach

1. Vniknutie cudzieho predmetu do turba

Turbodúchadlo počas prevádzky nasáva obrovské množstvo vzduchu. Akékoľvek predmety nasaté do turbodúchadla môžu spôsobiť veľké škody na samotnom turbodúchadle, ako aj na iných častiach vozidla. Nasatým predmetom môže byť napríklad prach, nečistoty, kúsky látky alebo skrutka, ktorá zostala v motorovom priestore počas údržby. Cudzie častice sa bohužiaľ môžu dostať do turbodúchadla cez kompresorovú časť - to je prípad väčšiny prípadov. Keď sa do priestoru turbodúchadla dostane cudzí predmet, poškodí koleso kompresora (ktoré sa otáča veľmi rýchlo a narazí na cudzí predmet) a vnútorné steny turbodúchadla.

Na fotografiích můžete vidět poškození, které bylo způsobeno šroubem, který někdo zapomněl v prostoru sání.

Poškodenie, ktoré bolo spôsobené skrutkou, ktorú niekto zabudol v priestore sania.


Najpravdepodobnejším spôsobom vniknutia cudzieho predmetu je zlý (znečistený) vzduchový filter. Vždy ide o zanedbanú údržbu vozidla. Vzduchový filter je spotrebný materiál, ktorý stojí niekoľko sto korún. Ak ju majiteľ auta neskontroluje a nevymení, môže svojou lenivosťou spôsobiť škody za desaťtisíce dolárov.

Okrem toho moderné metódy nasadenia turbodúchadla zahŕňajú medzichladič (výmenník tepla, ktorý je umiestnený medzi turbodúchadlom a motorom). Práve nasadenie tejto časti zvyšuje pravdepodobnosť vniknutia cudzích úlomkov do systému.

Naša odporúčanie: Prevádzkujte vozidlo len s čistýmnAŠE i filtrami. Ak je filter zanesený alebo poškodený, okamžite ho vymeňte.

2. Príliš rýchla jazda

Ak tlačíte turbo na čoraz vyššie otáčky, najmä pri úpravách motora, prekračuje normálne prevádzkové otáčky a môže dôjsť k jeho poškodeniu. Komponenty budú namáhané viac, ako výrobca pôvodne zamýšľal, a časom zlyhajú.

Preťaženie turba príliš vysokým tlakom zvyčajne najprv poškodí výfukovú časť turbíny, ktorá sa môže dokonca odlomiť a vyletieť z vozidla cez výfukové potrubie. Tým sa poškodí niekoľko častí vozidla. Výkonné dieselové motory sú na toto poškodenie náchylnejšie. Dokonca aj úplne obyčajné moderné turbo pre dieselový motor má v pôvodnom nastavení plniaci tlak viac ako 30 psi. Tunerom teda nedá veľa práce prekročiť odporúčané hodnoty OEM (preprogramovaním riadiacej jednotky a pridaním lepších vstrekovačov).


turbo S400 Borg Warner

Turbo, ktoré sa doslova „usmažilo“, pretože pri plniacom tlaku 70 psi zlyhal pretlakový ventil vidíte na fotografii vľavo. Ložisko sa pri rýchlom otáčaní zadrelo a poškodilo hriadeľ. Následne sa koleso kompresora dostalo do kontaktu s krytom turbodúchadla, čo viedlo k jeho zničeniu.

Na trhu s náhradnými dielmi sú k dispozícii turbodúchadlá, ktoré môžu "fúkať" až do 100 psi.

Naša odporúčanie: Nevykonávajte neodborné zásahy do nastavenia vozidla vrátane nadmerného ladenia vozidla.

turbo S400 Borg Warner 

3. Problémy s mazaním

Nedostatočné mazanie určite zničí ložiská, ktoré sú v turbe. Dlhodobé nedostatočné mazanie klzných ložísk časom spôsobí vôle hriadeľa. Výsledkom je kontakt medzi kompresorom/prevodovkou a telesom turba. Nedostatočné mazanie spôsobí zadretie ložiska, pretože vysoké trenie a z neho vyplývajúce vysoké teploty spôsobia degradáciu materiálu v kontakte. Olej by sa preto mal pravidelne kontrolovať a mali by sa používať len oleje s odporúčanými špecifikáciami výrobcu.

Kontaminovaný olej - nedostatočná údržba môže mať za následok starý/kontaminovaný olej v systéme. Pri vážnejších problémoch s vozidlom môže byť v oleji dokonca voda alebo palivo. Ak sa problémy neriešia včas, celý motor vrátane turba sa postupne znehodnotí.

Nekvalitný motorový olej je príčinou mnohých porúch vozidiel. Zničené ložiská a zadreté hriadele sú len začiatkom. Nasleduje fatálna porucha motora. Často za to môžu majitelia vozidiel, ktorí úplne zanedbali základnú pravidelnú údržbu. Treba povedať, že ani moderné oleje, ktoré boli vyvinuté predovšetkým s ohľadom na ekológiu a nízku spotrebu, nie sú pre turbodúchadlá najvhodnejšie. Z tohto dôvodu mnohí majitelia, najmä amerických dieselových pick-upov, stále používajú husté minerálne oleje 15w40.

Naša odporúčanie: Používajte len kvalitné motorové oleje odporúčané výrobcom, často kontrolujte množstvo a stav oleja.

4. Netesniace tesnenie

Hřídelka z turba Melett, která se zadřela z důvodu špatného mazání.

Väčšina moderných turbodúchadiel používa tzv. dynamické tesnenia (nahradili sa nimi predtým používané uhlíkové tesnenia), ktoré udržiavajú prívod oleja v centrálnej časti turbodúchadla a zabraňujú prenikaniu oleja do nasávacej (kompresor) alebo výfukovej (turbína) časti turbodúchadla.

Pri vysokovýkonných motoroch môže vysoký tlak z kľukovej skrine spôsobiť rýchlejšie opotrebovanie tesnení, čo spôsobuje presakovanie oleja. Ďalším vinníkom môže byť zle navrhnutý prepad oleja. Keď je stredná časť turbodúchadla pod nadmerným tlakom, olej môže uniknúť do sacieho a/alebo výfukového priestoru turbodúchadla.

Naša odporúčanie: ak z turba uniká olej, je čas na prestavbu. Pri vysokých výkonoch (pretekárske vozidlá) by mohlo pomôcť aj zlepšenie vetrania kľukového hriadeľa. Treba sa pozrieť aj na mazací systém so suchou vaňou.

Hriadeľka z turba Melett, ktorá sa zadrela z dôvodu zlého mazania.

5. Zlyhanie axiálneho ložiska

Axiální ložisko

Axiálne ložisko sa nachádza najbližšie ku kolesu kompresora. Jeho úlohou je obmedziť koncové vôle (vôle sa najčastejšie pohybujú v rozmedzí od 0,00508 cm do 0,01016 cm.

Je absolútne nevyhnutné, aby sa ložisko a hriadeľ nedostali do kontaktu, pretože medzi týmito časťami je len veľmi tenká vrstva oleja. Ak sa tieto dve časti stretnú vo vysokej rýchlosti, okamžite dôjde k smrteľnému poškodeniu. Potom nasleduje stretnutie kolesa s krytom turbodúchadla. Okrem toho, ak si tuneri nechajú svoje turbo vylepšiť náhradným dielom (väčším a ťažším kompresorovým kolesom), ešte viac znížia životnosť axiálneho ložiska a celého turba.

Ak už chce niekto modernizovať turbo, oveľa lepším riešením je použitie 360-stupňových axiálnych ložísk namiesto 270-stupňových, ktoré zabezpečia mazanie po celom obvode krúžku. Mnohí výrobcovia športových automobilov štandardne používajú 360-stupňové ložiská, napríklad v prípade motora 4G63 od Mitsubishi, ktorý sa nachádza v modeloch Lancer Evo.

Axiálne ložisko

6. Zvuk pretlaku turbodúchadla - surging

K tomuto javu dochádza, keď stlačíte plynový pedál až na podlahu, necháte turbo vytočiť na maximálne otáčky a potom rýchlo uvoľníte nohu z plynového pedálu. K nárastu kompresora dochádza vtedy, keď sa nasávaný vzduch skutočne vracia späť z kompresora. Tento jav je sprevádzaný charakteristickým zvukom - stlačený vzduch, ktorý je zachytený v saní, nemá kam uniknúť, a tak sa vracia späť rovnakou cestou, akou do turba prišiel. Kompresorová časť turbodúchadla je tak veľmi namáhaná. Ak sa to stáva často, axiálne ložisko v turbe sa zničí. Ak sa s turbodúchadlom zaobchádza takto nešetrne, prevodovka kompresora sa môže rozbiť na malé kúsky, čo môže viesť k ďalšiemu poškodeniu vozidla. Na minimalizáciu tohto javu sa používajú pretlakové ventily (BOV).

Naša odporúčanie: použite turbodúchadlo, ktoré je špecifikované výrobcom vozidla. Majte na pamäti, že rýchle stiahnutie plynu nie je ideálne pre životnosť systému turba bez ventilu BOV, najmä ak bol motor chiptuningovaný. Hladká jazda má samozrejme pozitívny vplyv aj na ostatné komponenty hnacieho ústrojenstva (poloosi, kardan...). Ak je však turbodúchadlo vybavené variabilnou geometriou lopatiek, pomalá jazda mu škodí a takéto turbodúchadlo je potrebné po zahriatí riadne roztiahnuť, aby sa zabránilo stuhnutiu lopatiek.

7. Extrémne tepelné zaťaženie

Počas prevádzky turba vznikajú obrovské teploty (viac ako 1 000 stupňov Celzia). Turbína (výfuková časť) turba je najviac namáhaná. Vysoké teploty spôsobujú praskanie príruby turba, poškodenie telesa turba, poškodenie záhybov vo vnútri turba, poškodenie lopatiek vrtule vo vnútri turba. Nepomáhajú ani systémy štart-stop, ktoré automaticky vypínajú motor po pridaní plného plynu na diaľnici. Hoci mnohí výrobcovia tvrdia, že pri moderných turbodúchadlách stačia na ochladenie 2 sekundy, my tento názor nezastávame. Vypnutím motora sa zastaví prívod chladiaceho oleja do turbodúchadla. Zastavením cirkulácie sa olej v turbodúchadle zohreje na vysokú teplotu (nezabúdajte, že prevádzková teplota turbodúchadiel dosahuje až 1 000 °C) a môže dôjsť ku karbonizácii.

Niektoré turbodúchadlá sú preto chladené vodou a nie motorovým olejom. Niektoré tunery pridávajú externú jednotku, ktorá udrží motor v chode aj po vypnutí zapaľovania. Vodič tak môže odísť a vozidlo sa po nastavenom čase samo vypne.

Naša odporúčanie: používajte kvalitný motorový olej a dbajte na jeho častú výmenu. Po rýchlej jazde nechajte turbodúchadlo aspoň niekoľko desiatok sekúnd vychladnúť. Obidve tieto úlohy nestojia veľa, ale sú nevyhnutné pre dlhú životnosť turba.

Ak na svojom turbe spozorujete akýkoľvek náznak poruchy, neváhajte nás kontaktovať. V našom e-shope nájdete nové, repasované a testované (použité) turbodúchadlá. Ak máte akékoľvek otázky, neváhajte nás kontaktovať.