Common Rail vstrekovače - k čomu slúži a ako spoznať, že nefungujú - AutoNorma

Common Rail vstrekovače - k čomu slúži a ako spoznať, že nefungujú

Technológia Common Rail (CR) dobyla svet už v roku 1997, kedy debutovala v motoroch áut Alfa Romeo. Vo veľmi krátkej dobe ju začali využívať aj ďalší výrobcovia vozidiel. Systémy Common Rail totiž, v porovnaní so staršími technológiami, vykazujú výrazne nižšie emisie uhlíka, pokojnejšie a tichšiu prevádzku, vyššiu účinnosť a nižšiu spotrebu paliva. Od roku 2010 (a emisnej normy Euro 5) už v osobných dieselových autách nenájdete iný vstrekovací systém.

common rail


Common Rail vstrekovače sú neoddeliteľnou súčasťou vysokotlakového systému. Ich úlohou je pod vysokým tlakom dávkovať / vstrekovať zmes paliva zo vstrekovacieho čerpadla do spaľovacieho priestoru jednotlivých valcov, a to v čo najlepšie spáliteľné skupenstvo (= čo najmenšie častice).

Vstrekovací systém Common Rail umožňuje vysokú flexibilitu pre prispôsobenie vstrekovanie paliva do motora. To je možné vďaka vysokým vstrekovacím tlakom, ktoré prevyšujú 2 000 barov (200 MPa), i možnosti prispôsobiť vstrekovací tlak aktuálnemu prevádzkovému stavu. Ku známym výrobcom vstrekovacích systémov Common Rail patria najmä firmy BoschSiemensDelphiDenso a Zexel

Správna prevádzka Common Rail zaisťuje perfektnú činnosť vstrekovačov umiestnených v lište (rail). Tieto súčiastky sú zodpovedné za presné dávkovanie paliva do valcov. Bohužiaľ akákoľvek kontaminácia nafty môže prispieť k ich poškodeniu. Systémy Common Rail používajú dve varianty vstrekovacích ventilov podľa článku, ktorý hýbe tryskou: elektromagnetické a piezoelektrické

Elektromagnetické (solenoidové) vstrekovače sú najpoužívanejším typom vysokotlakového prívodu paliva pre dieselové motory. Umožňujú rozdelenie funkcií na vytváranie vysokého tlaku a prevedenie vstreku paliva. Vďaka tomu je vstrekovacie sústava pružnejšia a prispôsobivejšie voči motora ako tradičné systémy s vačkovým pohonom

Palivo v zásobníku je neustále pod vysokým tlakom, preto je možné vstrek upravovať pomocou vysielania elektrických impulzov do vstrekovačov. U CR systémov novej generácie je možné vykonať niekoľko vstrekov počas jediného pracovného cyklu motora. To má za následok zníženie spotreby paliva, tichšiu prevádzku motora a nižší obsah nebezpečných látok vo výfukových plynoch.

Piezoelektrické vstrekovače umožňujú precíznejšie dávkovanie množstva vstrekovaného paliva a lepší rozprášenie paliva v spaľovacej komore motora. Ich hlavnou prednosťou je krátka doba aktivácie (cca 0,1 ms). Piezoelektricky ovládané vstrekovače majú zhruba štyrikrát vyššiu rýchlosť spínania ako vstrekovače ovládané elektromagnetom. Vďaka tomu je možné skrátiť odstupy medzi jednotlivými vstreky a tým zefektívniť priebeh vstrekovania. Výhodou je aj úspora približne 75% pohyblivých hmôt na ihle trysky. Jedinou nevýhodou je, že Piezovstrekovače sú v súčasnej dobe v prevažnej väčšine neopraviteľné, pretože ich výrobcovia nedodávajú dáta a súčiastky potrebné k repasáciu. My v Autonormě sme sme schopní ich opraviť /repasovat vďaka vlastnoručne vyvinutým technológiám a postupom. Pomáhame tak zákazníkom z celej Európy šetriť náklady, ktoré by vynaložili na nákup nových vstrekovačov, a to často až o desiatky percent. Pritom môžu využívať rovnaké životnosti.

piezoeletrický vstřikovač

Příčiny poškodenia Common Rail vstrekovačov 

  • prirodzené opotrebovanie prvkov priamo úmerné počtu najazdených kilometrov
     
  • nesprávny spaľovacieho procesu zmesi 
  • nízka kvalita paliva 
  • zanesený palivový filter 
  • kontaminácie paliva v systéme (časti hrdze, prach, malé kovové úlomky, voda a iné nežiaduce kvapaliny) 
  • nesprávna montáž jednotky vstrekovania paliva
  • zle vykonaný chiptuning

Ako spoznať nefunkčný vstrekovač Common Rail

  • zvýšená dymivosti motora (čierny dym z výfuku)

  • pokles výkonu motora

  • zvýšená spotreba paliva (vplyvom pretekaniu vstrekovače)

  • nerovnomerný chod motora na voľnobeh (zlé kalibračné nastavenie vstrekovačov)

  • zvýšená hlučnosť motora

  • ťažké studené štarty

  • šklbanie či výpadky spaľovanie počas jazdy (zlé dávkovanie vstrekovače v záťaži, vstrekovač ide tzv. do prepadu

  • klepavý zvuk pri nižších otáčkach (zlý predvstrek vstrekovače)

  • prehrievanie motora

  • náhle zastavenie motora (bežné u piezoelektrických vstrekovačov)

Pozn. Vyššie uvedené príznaky môžu byť spôsobené poruchou aj iných systémov motora. Preto odporúčame overiť a skontrolovať príčinu poruchy jednotky vstrekovania.

Najlepší spôsob diagnostiky vstrekovačov je meranie multimetrom, ale so základnými znalosťami o spaľovacích motoroch zvládnete problém odhaliť svojpomocne. Prvým signálom závady vstrekovačov je razantné zvýšenie spotreby paliva. Ďalšie príznaky sú počuteľný tvrdý chodu motora, nadmerné vibrácie a veľké množstvo čierneho alebo bieleho dymu vychádzajúceho z výfuku.

Výhody repasovaných vstrekovačov Common Rail

  • kvalita nového dielu za výrazne nižšiu cenu

  • šetrné k životnému prostrediu

  • certifikát kvality

Ako probieha repase vstrekovačov

  1. demontáž na súčiastky z prvovýroby

  2. čistenie všetkých súčiastok ultrazvukovou čističkou
  3. preverenie súčiastok pod mikroskopom
  4. nepoužiteľné diely sú vyradené a nahradené novými
  5. funkčné súčiastky pokračujú na opracovanie (brúsenie, pieskovanie)
  6. kompletizácia vstrekovače odborným personálom pomocou špecializovaných nástrojov od výrobcu
  7. povrchování, antikorózna úprava
  8. výstupná kontrola (súčasťou je protokol o výstupným testu)

PODROBNÝ POSTUP REPASOVANIE VSTREKOVAČOV NÁJDETE TU

Vstrekovač Common Rail pred repasiou a po nej

před a po

pred a po

rozdil před repasí a po repasi

pred repasi po repasi