Repasované autodiely priamo od zdroja
search
Chcete poradit?
basket 0

0 €

V košíku nemáte žiadny tovar

Common Rail vstrekovače - na čo slúžia a ako spoznať, že nefungujú

Technológia Common Rail (CR) dobyla svet už v roku 1997, kedy debutovala v motoroch áut Alfa Romeo. Vo veľmi krátkom čase ju začali využívať aj ďalší výrobcovia vozidiel. Systémy Common Rail totiž, v porovnaní so staršími technológiami, vykazujú výrazne nižšie emisie uhlíka, pokojnejšiu a tichšiu prevádzku, vyššiu účinnosť a nižšiu spotrebu paliva. Od roku 2010 (a emisné normy Euro 5) už v osobných dieselových autách nenájdete iný vstrekovací systém.

Common Rail vstrekovače sú neoddeliteľnou súčasťou vysokotlakového systému. Ich úlohou je pod vysokým tlakom dávkovať/vstrekovať zmes paliva zo vstrekovacieho čerpadla do spaľovacieho priestoru jednotlivých valcov, a to v čo najlepšie spáliteľnom skupenstve (= čo najmenšie častice).


Vstrekovací systém Common Rail umožňuje vysokú flexibilitu na prispôsobenie vstrekovania paliva do motora. To je možné vďaka vysokým vstrekovacím tlakom, ktoré prevyšujú 2 000 barov (200 MPa), aj možnosti prispôsobiť vstrekovací tlak aktuálnemu prevádzkovému stavu. K známym výrobcom vstrekovacích systémov Common Rail patria najmä firmy Bosch, Siemens, Delphi, Denso a Zexel.

Správna prevádzka Common Rail zaisťuje perfektnú činnosť vstrekovačov umiestnených v lište (rail). Tieto súčiastky sú zodpovedné za presné dávkovanie paliva do valcov. Bohužiaľ akákoľvek kontaminácia nafty môže prispieť k ich poškodeniu. Systémy Common Rail používajú dve varianty vstrekovacích ventilov podľa článku, ktorý hýbe tryskou: elektromagnetické a piezoelektrické.

Palivo v zásobníku sa nachádza trvalo pod vysokým tlakom, preto je možné vstrek upravovať pomocou vysielania elektrických impulzov do vstrekovačov. U CR systémov novej generácie je možné vykonať niekoľko vstrekov počas jediného pracovného cyklu motora. To má za následok zníženie spotreby paliva, tichšiu prevádzku motora a nižší obsah nebezpečných látok vo výfukových plynoch.
Piezoelektrické vstrekovače

Piezoelektrické vstrekovače umožňujú precíznejšie dávkovanie množstva vstrekovaného paliva a lepšie rozprášenie paliva v spaľovacej komore motora. Ich hlavnou prednosťou je krátka doba aktivácie (cca 0,1 ms). Piezoelektricky ovládané vstrekovače majú zhruba štyrikrát vyššiu rýchlosť spínania ako vstrekovače ovládané elektromagnetom. Vďaka tomu je možné skrátiť odstupy medzi jednotlivými vstrekmi a tým zefektívniť priebeh vstrekovania. Výhodou je aj úspora približne 75% pohyblivých hmôt na ihle trysky. Jedinou nevýhodou je, že piezovstrekovače sú v súčasnosti v prevažnej väčšine neopraviteľné, pretože ich výrobcovia nedodávajú dáta a súčiastky potrebné na repasiu. My v Autonorme sme schopní ich opraviť/repasovať vďaka vlastnoručne vyvinutým technológiám a postupom. Pomáhame tak zákazníkom z celej Európy šetriť náklady, ktoré by vynaložili na nákup nových vstrekovačov, a to mnohokrát až o desiatky percent. Pritom môžu využívať rovnakú životnosť.

Popis elektromagneticky ovládaného vstrekovača (Bosch)
  1. Spätný odvod paliva
  2. Elektrická prípojka
  3. Elektromagnetický ventil
  4. Prívod paliva zo zásobníka (railu)
  5. Guľôčkový ventil
  6. Odtoková škrtiaca tryska
  7. Prívodná škrtiaca tryska
  8. Ovládací priestor
  9. Ovládací piestok
  10. Prívodný kanál
  11. Ihla trysky
Príčiny poškodenia Common Rail vstrekovačov
  1. prirodzené opotrebovanie prvkov priamo úmerné počtu najazdených kilometrov
  2. nesprávny spaľovacieho procesu zmesi
  3. nízka kvalita paliva
  4. zanesený palivový filtr
  5. kontaminácia paliva v systéme (časti hrdze, prach, malé kovové úlomky, voda a iné nežiaduce kvapaliny)
  6. nesprávna montáž jednotky vstrekovania paliva
  7. špatně provedený chiptuning
Výhody repasovaných vstrekovačov Common Rail
  1. kvalita nového dielu za výrazne nižšiu cenu
  2. šetrné k životnému prostrediu
  3. certifikát kvality
Ako spoznať nefunkčný vstrekovač Common Rail
  1. zvýšená dymivosti motora (čierny dym z výfuku)
  2. pokles výkonu motora
  3. zvýšená spotreba paliva (vplyvom pretekania vstrekovača)
  4. nerovnomerný chod motora na voľnobeh (zlé kalibračné nastavenie vstrekovačov)
  5. zvýšená hlučnosť motora
  6. ťažké studené štarty
  7. šklbanie či výpadky spaľovania počas jazdy (zlé dávkovanie vstrekovača v záťaži, vstrekovač ide tzv. do prepadu)
  8. klopavý zvuk pri nižších otáčkach (zlý predvstrek vstrekovača)
  9. prehrievanie motora
  10. náhle zastavenie motora (bežné u piezoelektrických vstrekovačov)
Ako prebieha repasia vstrekovačov
  1. demontáž na súčiastky z prvovýroby
  2. čistenie všetkých súčiastok ultrazvukovou čističkou
  3. preverenie súčiastok pod mikroskopom
  4. nepoužiteľné diely sú vyradené a nahradené novými
  5. funkčné súčiastky pokračujú na opracovaní (brúsenie, pieskovanie)
  6. kompletizácia vstrekovača odborným personálom pomocou špecializovaných nástrojov od výrobcu
  7. povrchovanie antikorózna úprava
  8. výstupná kontrola (súčasťou je protokol o výstupnom teste)
Vstrekovač Common Rail pred repasiou a po nej