Repasované autodiely priamo od zdroja
search basket 0

0 €

V košíku nemáte žiadny tovar

Čo je turbodúchadlo?




Vďaka turbodúchadlám je možné stavať aj malé litrové trojvalce s výkonom cez 100 kW. Za všetky spomeňme turbobenzínové motory Ecoboost od Fordu.

Turbokompresor (alebo turbodúchadlo) je indukčne poháňané zariadenie, ktoré zvyšuje účinnosť spaľovacieho motora a jeho výkon tým, že do spaľovacej komory privádza ďalší vzduch.


Toto zlepšenie oproti prirodzene nasávanému výkonu motora je spôsobené tým, že kompresor môže do spaľovacej komory vniesť viac vzduchu – a úmerne viac paliva – ako samotný atmosférický tlak.

Cieľom turbodúchadla je zvýšiť účinnosť motora zvýšením hustoty nasávaného plynu (obvykle vzduchu), čím sa umožní vyšší výkon na jeden cyklus motora.


Kompresor turbodúchadla čerpá okolitý vzduch a stláča ho pred vstupom do sacieho potrubia za zvýšeného tlaku. Výsledkom je väčšie množstvo vzduchu vstupujúceho do valcov pri každom sacom zdvihu. Výkon potrebný na roztočenie kompresora je odvodený od kinetickej energie výfukových plynov motora vo výfukovej časti turbodúchadla.

Životnosť turbodúchadla a čo urobiť pre to aby bola životnosť dlhšia?

Životnosť turbodúchadla je 170,000 km s kvalitným olejom a správnou údržbou automobilu. Po 170,000 km stačí vymeniť ložiská, tesnenie a vyčistenie a nastavenie mechanizmu.


Základom je vždy správna údržba motora a včasná výmena oleja, a to oleja kvalitného, ktorý zaisťuje mazanie vysoko namáhaných dielov.

Aké ložiská znesú také vysoké otáčky pri tak vysokých teplotách?

Pri nákladných automobiloch ide o klzné ložiská zo špeciálnej zliatiny a pri osobných automobiloch ide o jedno ložisko s dvoma činnými plochami, ktoré je zaistené proti prekĺznutiu a pohybuje sa iba samotný rotor.


V špeciálnych turbodúchadlách určené pre tuning a moto-šport sa používajú guličkové ložiská, ktoré majú väčšiu únosnosť, a hlavne vďaka valivému odporu majú výrazne rýchlejšiu odozvu pri nábehu otáčok.

Aký druh oleja používať a ako často by sa mal meniť?

Jeden z faktorov, ktorý najviac ovplyvňuje životnosť turbodúchadla, je olej. Najlepšie je používať polo alebo plne syntetický olej podľa pokynu výrobcu motora. Výmena oleja je odporúčaná výrobcom oleja.

Olej v saní?

Ide o malé množstvo oleja usadeného na stenách, ktorý pochádza z odvetrávania motora, ktoré je vyvedené cez turbodúchadlo, nie je to nič výnimočné.

Môžem namontovať turbo z iného motora?

Nie toto nie je možné. Pokiaľ nemajú totožné OEM číslo alebo číslo výrobcu turbodúchadla, tak, aj keď majú rovnakú fyzickú stavbu, sa charakteristicky líšia. Na zvýšenie prietoku vzduchu sa používajú hybridné alebo Performance Turbodúchadla.

Na obrázku vidíme turbodmychadlo zalepené starým olejem - měnit motorový olej je klíčové pro životnost turba

Motor padá do núdzového režimu, po vypnutí kľúča sa závada stratí. Je príčinou turbodúchadlo?

Väčšinou v 95% je problém v turbodúchadle a to znamená, že zle funguje naklápanie lopatiek, čo spôsobí prekročenie alebo nedosiahnutie medze plniaceho tlaku a riadiaca jednotka automaticky nastaví tzv. núdzový režim.


Na odstránenie tejto závady sa musí rozobrať lopatkový mechanizmus a je nutné utesniť dosadacie plochy a opäť je nutné nastaviť minimálny prietok na skúšobnej stanici.




Prečo je dôležité vyváženie turbodúchadla?

Bez presného vyváženia by dochádzalo k vibráciám to má dôsledok na životnosť ložísk alebo zníženie účinnosti a tiež nepríjemné hlučnosti.





Turbodúchadlo je diel, ktorý sa počas svojho fungovania extrémne zahrieva. Vypnúť motor hneď po príchode do cieľovej destinácie sa nevypláca, pretože motorový olej, ktorý maže a chladí turbo prúdi v sústave len keď je naštartovaný motor. Pokiaľ chcete predĺžiť životnosť tubodúchadla, tak po dokončení jazdy nechce motor ešte 2 minúty bežať, aby sa turbo dochladilo.




Čierny dym

Väčšinou je možné vidieť čierny dym pri upravených turbo dieseloch. Tento jav však nemusí znamenať závadu, ale môže ísť o spaľovanie extrémne bohatej zmesi až tak bohaté, že všetko palivo nie je možné spáliť. Tým pádom jeho zvyšok sa potom vo forme sadzí vytlačí výfukovým systémom von.

Tento stav však môže zaviniť napr. chybný vstrekovač paliva, upchaté spätné palivové vedenie alebo chybný regulátor tlaku paliva.

Na strane prístupu vzduchu by to mohli znamenať nejaké prekážky v saní väčšinou zanesený vzduchový filter.

Biely dym

Biely dym môže byť spôsobený dvoma javmi. Prvý je ten, kedy z výfuku odchádza vodná para, ktorá vzniká zahrievaním vzdušnej vlhkosti skondenzovanej na stenách výfukového potrubia.

Tá závažnejšia príčina je prúdenie bieleho dymu za tepla pri zahriatom motore, kedy je zjavné, že sa voda dostáva do výfukového potrubia odinakiaľ, napr. prasknuté tesnenie hlavy valcov. Do spaľovacích komôr sa tak dostáva chladiaca kvapalina, ktorá potom výfukom cestuje von. Pokiaľ tento jav zostane zanedbaný, môže mať pre váš motor fatálne následky.

Modrý dym

To znamená, že je problém na turbodúchadle. Pri voľnobežných otáčkach sa dostane cez turbodúchadlo do sania a intercoolera olej, ktorý po akcelerácii naraz zhorí v motore.


Nezabúdajte na pravidelnú výmenu filtrov a motorového oleja. Na obrázku je skrutka, ktorá vymlátiť vnútorné vrtuľky turba. Turbu škodia akékoľvek cudzorodé látky - špina, piesok alebo aj voda môžu spôsobiť zadretie.