Delenie klimakompresorov
Klimatizácia vozidla môže byť rozdelená do dvoch jednoduchých skupín:
automatická a manuálna.
V klimatizácii rozlišujeme nasledujúce prvky:
- Odvlhčovač (filter klimatizácie).
- Kompresor.
- Kondenzátor.
- Výparník.
- Expanzný ventil.
Kompresor klimatizácie (klíma kompresor) je inými slovami čerpadlo, ktorého úlohou je stláčať chladivo v klimatizačnom systéme. Kompresor je pripojený pohonom k motoru vozidla. Pohon je obvykle prenášaný prostredníctvom klinového remeňa, ktorý potom pohybuje piesty v kompresore. To vytvára tlak v systéme.
Rozlišujeme tri skupiny kompresorov: piestové, otočné a skrutkové.
Klimatizačný systém má dva okruhy a to:
vysoký tlak, tj HP a nízky tlak, tj LP.
Príčiny porúch klímakompresorov
Najčastejšou poruchou klimakompresora je jeho zadretie. Pri zadretí kompresor nespína. Vedľajším efektom, ak sa ešte podarí kompresor zopnúť je piskot remeňa z dôvodu jeho preklzu.
Zadretie je vo väčšine prípadov spôsobené
zlým vnútorným mazaním kompresora, ku ktorému došlo vplyvom úniku chladiva.
Body úniku chladiva:
- Na spojoch rúrok a hadíc.
- Výparník.
- Kondenzátor.
- Tesnenie hriadeľa kompresora.
Nečistoty v klimatizačnom obehu môžu spôsobiť
zúženie hadíc, čo spôsobí obmedzený priechod oleja, čo následne vedie k
nedostatočnému mazaniu samotného klimakompresora, ktorý sa zaručene poškodí.
Kedy je nutné klímu kompresor vymeniť?
Výmena kompresora je nutná v prípade úniku chladiacej kvapaliny alebo pokiaľ kompresor nevytvára dostatočný tlak z dôvodu vnútorného poškodenia piestov, valcov a iných vnútorných súčiastok. Toto poškodenie vie bežné autoservisy odhaliť pomocou diagnostiky.
Funkčnosť kompresora môže byť obmedzená aj snímačmi, ktoré sú v moderných vozidlách s automatickou kontrolou teploty.
Slabé chladenie môže byť spôsobené aj radom iných faktorov, než je poškodenie kompresora. Kým si neoveríme, že je poškodený kompresor klimatizácie, nemali by sme ho vymieňať.
Medzi ostatné príčiny slabého chladenia môžeme zaradiť medzi inými:
- Nedostatok chladiva v okruhu.
- Vysoká hladina oleja.
- Zavzdušnenie sústavy.
- Znížená priechodnosť kondenzátora.
- Závadu na ventilátoroch.
Kompresor podrobený procesu repasie sa nelíši kvalitou a životnosťou od nových kompresorov.
Cena repasovaného produktu väčšinou nepresahuje 50% ceny nového originálneho kompresora.
Proces repase kompresora klimatizácie:
- Demontáž pohonu kompresora.
- Umývanie kompresora.
- Pieskovanie.
- Kontrola tesnosti kompresora.
- Demontáž kompresora na jednotlivé komponenty.
- Výmena opotrebovaného spotrebného materiálu: ložiská, lamely spojok, tesnenia, ventily, remenice.
- Kontrola spôsobilosti a vhodnosti jednotlivých prvkov.
- Zloženie kompresora.
- Kontroly kvality, test tesnosti a tvorby tlaku.

Každý kus je rozobraný na jednotlivé základné súčiastky, ktoré sú prekontrolované, vymenené, a následne je diel zložený a otestovaný na profesionálnom testovacom zariadení ako môžete vidieť na fotografiách vyššie.
Kompresor klimatizácie pred a po repasii.
Sklad repasovaných klíma kompresorov.