Tomáš poradie
+421 432 901 190
(Vo všedné dni od 8:00 do 17:00)
11.01.2024
16 min
Tomáš
Turbodúchadlo, skrátene nazývané aj turbo, je zariadenie na stláčanie vzduchu, ktoré zvyšuje výkon motora pomocou výfukových plynov na pohon turbíny. Turbodúchadlo sa používa na preplňovanie vznetových aj zážihových motorov. Zvyšuje ich výkon len s malým zvýšením hmotnosti.
Vznik a prvé použitie: Turbodúchadlo využíva nevyužitú energiu výfukových plynov. Tento proces zvyšuje celkový výkon pohonnej jednotky. Turbodúchadlá sa prvýkrát použili v dieselových motoroch. Tie sú založené na samovznietení paliva.
Význam pre rôzne typy motorov: V prípade benzínových motorov je nevýhodou potreba používať nižší kompresný pomer, aby sa zabránilo predčasnému vznieteniu (detonačnému spaľovaniu) paliva, čo nepriaznivo ovplyvňuje účinnosť motora pri nízkych otáčkach, keď turbodúchadlo nedodáva potrebné množstvo vzduchu. Dieselové motory týmto problémom netrpia. Pre oba typy motorov je však turbodúchadlo veľkou výhodou vo väčších výškach, kde je tlak vzduchu nižší, čo bol hlavný dôvod vývoja tohto zariadenia pôvodne pre letecké motory.
V súčasnosti je turbodúchadlo súčasťou takmer každého motora. Stačí sa pozrieť na kufre áut - väčšina z nich má označenie TDI alebo TSI. V štandardnom teste dosahuje malý motor s turbodúchadlom pri nízkych otáčkach lepšiu spotrebu paliva ako väčší atmosférický motor. V skutočnosti to tak však nie je. Aj s nízkym objemom motora možno dosiahnuť celkom slušný výkon, čo je v dnešnej dobe downsizingu užitočné. Napríklad aj trojvalcový motor môže mať rovnaké hodnoty ako väčší štvorvalcový motor s atmosférickým plnením. Je to taká magická súčiastka, ale na jej výsledný výkon má vplyv veľa vecí.
Turbodúchadlo sa skladá z dvoch dôležitých častí. Jednou z nich je turbína, ktorá sa dáva do pohybu výfukovými plynmi z motora. Turbodúchadlo je zvyčajne súčasťou sania. Výfukové plyny najprv prechádzajú cez turbo a potom odchádzajú preč. Prechádzajúce výfukové plyny uvedú do pohybu turbínový kotúč, ktorý uvedie do chodu kompresorový kotúč, ktorý stlačí vzduch vstupujúci do motora. Tým sa zmení nielen jeho tlak, ale aj špecifická hmotnosť, takže do motora sa môže pri nízkych otáčkach uvoľňovať bohatšia zmes
Používanie turbodúchadla má aj svoje neduhy. Pri úplnom zošliapnutí plynového pedála a zrýchľovaní dochádza k hlučnému momentu, ktorý je známy aj ako turboefekt. Na zvýšenie výkonu turbodúchadla je potrebné zvýšiť objem výfukových plynov, ktoré roztočia turbodúchadlo. Ide teda o bežný jav pri prepínaní medzi nízkymi a vysokými otáčkami. Samozrejme, existuje niekoľko spôsobov, ako proti turboefektu bojovať. Jedným z nich je zníženie zotrvačnosti otáčania turbíny, napríklad použitím ľahších dielov alebo zmenšením jej priemeru. Najjednoduchším riešením je nepoužívať turbo a nahradiť ho kompresorom, ktorý pracuje oveľa menej efektívne. Niektoré benzínové motory využívajú výhody mechanického kompresora a turbodúchadla súčasne.
Keďže turbodúchadlo sa bežne otáča v rozmedzí od 10 000 do 150 000 otáčok za minútu, nemožno použiť konvenčné ložiská. Tie sú nahradené takzvanými fluidnými ložiskami. Jednotlivé časti sú vymedzené a mazané prúdiacim olejom, ktorý zároveň chladí turbo. Na zníženie trenia sa môžu použiť aj presné guľôčkové ložiská. Niektorí výrobcovia používajú namiesto jedného veľkého turbodúchadla dve menšie, ktoré nemajú taký problém so zotrvačnosťou a otáčaním. Jedno sa používa pre celý rozsah otáčok, druhé sa pridáva pri vyšších otáčkach.
Dve rôzne turbodúchadlá v akomkoľvek usporiadaní vždy preplňujú všetky valce. Menšie pracuje pri nižších otáčkach, obe pracujú súčasne pri stredných otáčkach a len väčšie pracuje pri vysokých otáčkach. Stlačený vzduch z oboch turbodúchadiel sa mieša v spoločnom sacom potrubí a vypúšťa sa do jednotlivých valcov. Toto usporiadanie sa najčastejšie označuje ako BiTurbo.
DĎalším možným usporiadaním je systém dvoch rovnako veľkých turbodúchadiel, z ktorých každé je umiestnené za jedným radom valcov a využíva výfukové plyny z tohto radu valcov (vo vidlicových motoroch). Toto riešenie sa nazýva dvojité turbo. Stlačený vzduch sa spája napríklad v medzichladiči, odkiaľ ide jedným spoločným potrubím do škrtiacej klapky. Vo vzťahu k otáčkam je dôležitá variabilná geometria lopatiek turbodúchadla. Dáva mu možnosť nakláňať lopatky podľa zaťaženia motora, aby ho čo najlepšie využilo.
Každý moderný motor má turbodúchadlo. Aj to má však svoje limity, a preto existuje niekoľko spôsobov, ako v prípade jeho poruchy problém vyriešiť. V závislosti na štýle používania a použití vo vozidle môže turbo vydržať približne 300 000 km.
Foto: Repasované turbo Škoda Fabia KKK 53039880248
Údržba obalu turbodúchadla: pri repasovanom turbodúchadle sa zachováva obal, ktorý sa zvyčajne nepoškodí a je veľmi odolný.
Problémy s ložiskami: ložiská sú vystavené extrémnym teplotným zmenám. Ich správne mazanie je kľúčové, preto sa zvyčajne menia spolu s obalom ložisiek.
Problémy s lopatkami turbodúchadla: Zanesenie nečistotami môže spôsobiť stuhnutie lopatiek a regulačného mechanizmu, čo narúša ich reguláciu. V dôsledku toho sa zvyčajne vymieňa kotúč, lopatky a regulačný mechanizmus lopatiek.
Vyváženie turbodúchadla: Po týchto úpravách je nevyhnutné dôkladné testovanie turbodúchadla, aby zodpovedalo normám výrobcu.V rámci testovania repasovaného dielu sa jadro turbodúchadla (CHRA) vyvažuje pomocou vyvažovačky. Tým sa overí správna funkcia rotačnej časti turbodúchadla, vyváženie a minimalizácia vibrácií. Počas ďalšej skúšky, a to celkového plniaceho tlaku, sa meria množstvo vzduchu dodávaného dúchadlom do motora. Počas testu sa simuluje chod motora pri rôznych otáčkach a zaťaženiach a meria sa množstvo vzduchu z dúchadla do motora cez medzichladič. Namerané hodnoty musia byť v súlade s normami a hodnotami stanovenými výrobcom vozidla.
Repasované turbodúchadlo od Autonorma.sk je ekonomickou alternatívou v prípade opotrebovania pôvodného dielu. Hoci si oprava a vyváženie vyžaduje starostlivú a precíznu prácu, poskytuje porovnateľnú kvalitu za nižšiu cenu. Pri repasácii autodielov používame originálne diely alebo kvalitatívne zhodné diely. V niektorých prípadoch používame pri repasovaní starých dielov novšie technológie, než boli k dispozícii pri výrobe nového automobilu. Výsledkom je, že repasované diely sú často kvalitnejšie ako originálne OEM diely.
Starostlivá údržba turbodúchadla je kľúčom k jeho dlhej životnosti a spoľahlivosti. Preto odporúčame pravidelne kontrolovať ložiská, mazať ich a zabezpečiť, aby motor po jazde na vysoký výkon stihol vychladnúť. Výber repasovaného turbodúchadla je ekologický krok, ktorý znižuje množstvo odpadu a zároveň poskytuje funkčnú alternatívu originálneho dielu.
Obráťte sa so žiadosťou o repasáciu na skutočných odborníkov zo spoločnosti Autonorma.sk:
Ak máte akékoľvek otázky, obráťte sa na našu zákaznícku linku.
Kompletne repasované turbodúchadlo GARRETT 765155-5007S s kalibračným protokolom o 100 % funkčnosti. Poškodené a nepoužiteľné diely boli nahradené novými originálnymi dielmi, pôvodné funkčné komponenty boli opískované. Po montáži sa nastavilo vákuové alebo elektronické riadenie. Súčasťou je aj postup montáže, ktorý vám pomôže vyhnúť sa opätovnému poškodeniu repasovaného turbodúchadla.
Kompletne repasované turbodúchadlo GARRETT 775517-5002S s kalibračným protokolom o 100 % funkčnosti. Poškodené a nepoužiteľné diely boli nahradené novými originálnymi dielmi, pôvodné funkčné komponenty boli opískované. Po montáži sa nastavilo vákuové alebo elektronické riadenie. Súčasťou je aj postup montáže, ktorý vám pomôže vyhnúť sa opätovnému poškodeniu repasovaného turbodúchadla.
Kompletne repasované turbodúchadlo MITSUBISHI 49373-02013 s kalibračným protokolom o 100 % funkčnosti. Poškodené a nepoužiteľné diely boli nahradené novými originálnymi dielmi, pôvodné funkčné komponenty boli opískované. Po montáži sa nastavilo vákuové alebo elektronické riadenie. Súčasťou je aj postup montáže, ktorý vám pomôže vyhnúť sa opätovnému poškodeniu repasovaného turbodúchadla.
Kompletne repasované turbodúchadlo GARRETT 806291-5001S s kalibračným protokolom o 100 % funkčnosti. Poškodené a nepoužiteľné diely boli nahradené novými originálnymi dielmi, pôvodné funkčné komponenty boli opískované. Po montáži sa nastavilo vákuové alebo elektronické riadenie. Súčasťou je aj postup montáže, ktorý vám pomôže vyhnúť sa opätovnému poškodeniu repasovaného turbodúchadla.